onsdag 28 september 2011

Ghana

Från Marocko är det franska som gäller och det var skönt att komma till ett engelsktalande land. Då vi passerade gränsen Burkina Faso/Senegal så var det tydligt att tjänstemännen och folk runt omkring blev imponerade att vi verkligen hade passerat öknen med livet i behåll.

Det hade regnat en hel del och större delen av Ghana kändes mer eller mindre som sumpmark. Vägen mellan Kumasi och Accra utmärkte sig då folk verkligen körde som idioter. Bra väg och ganska bra bilar är en kombination som inbjuder till höga farter. Men inte nog med det, det verkade inte ha någon betydels om man låg en meter bakom motorcykeln i 10 km/t eller 100 km/t. Att ha en stor överlastad lastbil i häcken var minst sagt provocerande. Det fanns gott om bilvrak utmed vägen som påminde om riskerna, en helt sjuk trafikmiljö och en märklig företelse.

Ghana kändes mer "västerländsk" än övriga länder vi passerat i Afrika. Stora delar av huvudstaden Accra är väldigt fin och det finns gott om dyra hotell och restauranger och barer. Priserna i Accra är ca dubbelt så höga som övriga landet.

tisdag 27 september 2011

Burkina Faso

Förutom några mil med riktigt luriga hål i vägen så var vägarna bra. Att sitta på motorcykel i den här miljön var fantastiskt på många sätt. Det fanns ganska gott om byar och folk verkade ha det avslappnat och skönt. Vid var och varannan vattensamlig badade barnen och mammorna tvättade kläder.

Namnet på landet sticker ut men namnet på deras huvudsta sticker ut ännu mer... Ouagadougo. Vi hade läst in oss på Google Earth men när vi kommer in i stan stämmer inte något, hela stan var uppgrävd... Det blev en intensiv körning runt i stan för att hitta någonstans att bo. I trafiken platsade vi inte in bland bilarna och vi platsade inte heller bland alla tusentals lätta motorcyklar som som körde Zig-Zag mellan folk, djur och bilar.

Något som förvånade var att vi i Ouagadougo hade svårt att hitta ställen där vi kunde köpa mat eller någon form av restaurang. Ännu mer förvånande var att på dagen fanns det massor med folk men på kvällen var det helt tomt i området där vi hamnade. Så småningom förstod vi vad som gällde och vi började gilla staden riktigt mycket. På något sätt kände vi också att det finns framtidstro i landet.

måndag 26 september 2011

Mali

Mali överraskade positivt på många sätt. Vi hade inga direkta förväntningar utom att vi trodde att det skulle bli varmt. Vi blev välkomnade av en trevlig tulltjänsteman som tyckte att vi inte behövde två motorcyklar. Efter ett tag så gav han med sig och det var inga problem alls, vi behövde inte ens fylla i Carnet de passage. In i landet är det inte så viktigt men ut ur landet är det helt nödvändigt ur vår synvinkel.

I huvudstaden Bamako snurrade vi runt en hel del och vi fick bekänna färg i den täta trafiken, då var det varmt... Det var svårt att hitta någonstans att bo, det var fullt överallt. Till slut hittar vi ett hotell en bit bort från centrum. Det visade sig vara ett kanaonställe och vi stannade där i flera nätter, vi stortrivdes. Gott om restauranger och barer alldeles runt hörnat.

Vi kände att vi kommit till Afrika på riktigt, det var hur kul som helst. Vi hade kommit igång med resan och hade mycket kvar, kunde det bli bättre...

fredag 23 september 2011

Senegal

Vi gjorde allt för att slippa gränsövergången vid Rosso (från Mauretanien). Tungt långvarigt regn hade gjort det helt omöjligt att ta sig till den alternatva övergång ca 10 mil väster ut. Vi fick bita ihop och försöka ta oss genom gränsen som gjort sig känd som en av världens mest korrumperade. Nu i efterhand bidrar vi gärna till att gränsövergången bibehåller sitt rykte...

Vår tullhandling Carnet de Passage skall gälla i Senegal men för att stävja den illigala fordonsimporten till grannlandet (söderut) Guinea Bissau har man gjort det besvärligt. Vi fick 24 timmar på oss att söka upp ett kontor i Dakar.

Det var en pärs att under tidspress ta sig till Dakar och hitta en adress där. Fullständigt genomblöta av svett (kläderna genomvåta och svetten droppar från kläderna) hittar vi rätt inom utsatt tid. På kontoret är det kö och då vi framför vårat ärende uppstår stora frågetecken. Till slut får vi våra stämplar.

Rolf blir tvungen att åkat till Sverige. Karl-Axel stannar och efter tre veckor kommer Rolf tillbaka och vi fortsätter i österut mot Mali.

torsdag 22 september 2011

Mauretanien

Då vi försökte komma genom gränsövergången Marocko/Mauretanien andra gången var det på håret att vi lyckades. Gränsen ligger minst sagt ute i öknen och resurserna där är väldigt små. Hur det skall gå beror nog en del på tjänstemännens dagsform, Väl genom var det inga problem förutom att känslan ändrades och att vi var i ett område som UD avråder från alla typer av resor till dvs man får klara sig helt själv och inga försäkringar gäller. Tyvärr är är säkerhetsläget något ostabilt och man får läsa av läget mer än vanligt, gäller särskilt gränsområdena.

Trots att landet i princip bara består av öken så var denna del av resan en av de stora höjdpunkterna. Då vi hade 25 ökenmil norrut och 25 ökenmil söderut till bebodda trakter går en kedja av och i kombination med att det var 40 grader varmt och vår begränsade mängd vatten så blev läget kritiskt. Med massor med tur och underbara människor som vi mötte löste det sig på ett riktigt bra sätt.

onsdag 21 september 2011

Marocko och Västsahara

Första landet i Afrika och en helt annan trafikkultur. Här gäller dock svenska motorcykelförsäkringar vilket nu i efterhand känns rätt lyxigt.

Marocko är ett långsmalt land, särskilt då man räknar med Västsahara. Atlasbergen är självklart en höjdpunkt men även Sahara gav makalösa upplevelser. Bortsett från att sand kan vara jobbigt och hettan olidlig så är det sagoligt vackert.

När vi kommer ner till södra gränsen är det stopp. Vi har 400 ökenmill t o r till huvudstaden Rabat som är det närmaste stället där man kan få visum. Vi ställer motorcyklarna 10 mil norr om gränsen. Efter 2 månader återvänder vi och motorcyklarna är kvar!

tisdag 20 september 2011

Europa

Vi börjar vår resa söderut 2010-04-21. En bra tid att börja, vi möter våren då vi åker genom Europa.... en perfekt start.

Vi kommer att lägga ut ett Youtube-klipp per land lite då och då framöver har vi tänkt oss. Det blir i samma stil som denna.

lördag 17 september 2011

Hur kul som helst

Vi har nu kört 60 resp 140 mil med våra nya XTZ1200 Super Teneré och vi är helt övertygade om att det var ett bra val. Vi hade att välja mellan BMW 1200 GS och Yamaha XTZ1200. Valet var inte lätt men nu känns det väldigt bra. Båda motorcyklar är vansinnigt dyra och bl.a av det skälet är det inte helt lämpliga att köra där det inte går att försäkra dem (typ i Afrika).  Detta är något vi glömmer just nu... för vilken njutning det är att glida fram på små asfaltvägar här hemma.